Artikelbild

Den moderna människan spenderar stora delar av sitt liv stillasittande. Om inte på kontoret eller i skolan, så när man kommer hem och slappar framför TV eller dator. De flesta vet nog att det tär på våra kroppar  på alla möjliga sätt – men vad kan man egentligen göra för att röra på sig mer?

Även om man är fastbunden vid ett kontorsjobb så finns det små tips och tricks man kan göra för att inte förlora kroppens styrka och funktion.

Ställ dig upp var 20:e minut

Det ultimata är givetvis att undvika jobb där man sitter 8 timmar per dag, men ”en man måste göra vad en man måste göra” – ibland har man inget val. För att kunna betala hyra, ha mat på bordet och spara ihop till en värdig pension så tvingas många utstå den fysiska och psykiska ansträngning det innebär att sitta på kontoret dag ut och dag in.

Så varför inte göra det bästa av situationen? Man får spela med de korten man tilldelats.

Studier säger att om du ställer dig upp var 20:e minut och stretchar musklerna, samt möjligen går runt lite i lokalen – så reducerar du den negativa påverkan stillasittande har på kroppen. Väldigt mycket, till och med.

Varför inte en gång i timmen bara?

Om du sitter ned hela 8 timmar per dag – vad gör då 1-2 minuters pauser var 20:e minut? Det blir 3-6 minuter per timme. Det blir 24-30 minuter per 8 timmar.

Det är ingenting!

Dessutom, om du sitter still en timme så hinner dina muskler avaktiveras och blodflödet i kroppen försämras. Många människor får problem med blodcirkulationen i benen, vilket kan resultera i bristningar och svullnader. Det kan även leda till allvarligare problem så som diabetes, övervikt och hjärt- och kärlsjukdomar.
Bild_på_mus_med_laptop



4 enkla tips för människor med stillasittande arbeten


1. Schemalägg dina småpauser.

Få in en rutin så att både kropp och hjärna per automatik låser datorn och ställer sig upp för att röra på kroppen och få igång blodcirkulationen.

Du kan sätta ett alarm på mobilen som vibrerar eller ringer var 20:e minut. Det finns även ”fitness”-appar du kan ladda ner på datorn som hjälper dig med regelbundna påminnelser.

2. Rör på dig när du har chansen.

Jag vet, jag vet – det är psykiskt påfrestande att jobba på kontor och man är mentalt utmattad när klockan har slagit 5. Men det finns ändå småsaker du kan göra för att förbättra din hälsa.

Låt säga att du är en frilansskribent som jobbar 9 timmar per dag med 1 timmes lunch. Dina dagar består av att göra research,  skriva, redigera, klippa och klistra. Du måste dessutom vara kreativ. Med andra ord: du är fastklistrad vid datorn eller i boken större delen av dagen. Som författare eller skribent vill man gärna inte bryta flytet när man väl har funnit ett bra ”flow” i arbetet, dessutom.

Ta då chansen på morgonen, under lunchen och efter jobbet. Istället för att ta bilen till jobbet så kan du ta cykeln istället. När du har lunch så kan du passa på att gå runt området efter eller innan maten. När det är dags för hemgång så hoppar du upp på cykeln och rullar hem. Om det är sommartid så är det definitivt ett bra sätt för att röra på sig och dessutom vara tidseffektiv.

Tittar_ut_bild

3. Försök stå upp när du arbetar.

Människan är inte gjord för att sitta så mycket som vi gör idag och av den anledningen har ett gäng kontor låtit installera bord där man kan stå upp och jobba, alternativt skrivbord som kan sänkas och höjas. Det är perfekt! Att stå upp stillastående kan vara obekvämt under långa perioder, men att blanda mellan att sitta och stå är, utan tvekan, ett hälsosamt alternativ.

Att pendla mellan att stå och sitta hjälper också till att frigöra ämnen i hjärnan som assisterar dig i kreativt tänkande! Hur många människor har du inte sett som GÅR och funderar? Det är för att miljöombyten och/eller rörelse förbättrar hjärnans funktion. Så om du är låst vid något projekt – rör på dig så kanske det släpper.

4. Stirra dig inte blind på skärmen.

Om du jobbar vid en datorskärm hela dagen så är dina ögon minst lika viktiga att ta hand om som din kropp. Att stirra på artificiellt ljus hela dagen är inte nyttigt och stressar ögonen väldigt mycket och kan senare i livet resultera i ögonproblem.

Därför bör du slå två flugor i en smäll: lämna datorn för att röra på kroppen och aktivera dina muskler, och för att vila ögonen och hjärnan från allt flimmer på datorskärmen. Om du inte kan lämna kontoret stup-i-kvarten så räcker det med att du ställer dig upp och gör lite ”huvudrullningar” eller vänder dig om och pratar med en kollega.

Så länge du låter ögonen vila från skärmen, samtidigt som du får igång blodcirkulationen och musklerna – så har du halva matchen vunnen. Men fortfarande bara halva. Hela matchen är vunnen när du inte längre är bunden till en stol större delen av dagen. Visst?

Stirra_inte_för_mycket