entreprenör-bild

Steve Jobs. Bill Gates. Richard Branson. Ingvar Kamprad. Jan Stenbeck.

Att bli en framgångsrik entreprenör och starta ett miljonföretag är något som många män drömmer om.

Även om vägen dit ofta kantas av hårt arbete, självdisciplin och målmedvetenhet så är ingenting omöjligt. Faktum är att några av världens absolut främsta entreprenörer kommer från relativt enkla förhållande.

Ett levande exempel på detta är Henrik Persson Ekdahl, som växte upp i en arbetarfamilj i Åhus i Skåne och började med att sälja glass på stranden. Idag är han med och driver ett flertal storbolag och tillhör en av Sveriges rikaste techmiljardärer.

För dig som går i tankarna att starta eget är det ofta en god idé att lyssna på råd från personer som genomgått samma resa. I artikeln nedan har vi sammanfattat värdefulla tips från några av Sveriges och världens mest framgångsrika entreprenörer.

Kom ihåg att det aldrig är för sent

I dagens snabba samhälle och unga startup-scen kan det lätt kännas som att man är för gammal för att starta eget redan efter 30.

Detta kunde inte vara mer fel.

Kom ihåg att du aldrig är för gammal (eller ung för den delen) för att bli entreprenör. Låt oss ta några exempel:

Jimmy Wales var 35 år gammal när han skapade Wikipedia

Gordon Moore startade Intel vid 39 års ålder

Adolf Dassler var 49 år när han grundade Adidas

Gordon Bowker var 51 när han startade Starbucks

Harland Sanders hade fyllt 62 när han startade snabbmatskedjan KFC

Med andra ord: åldern spelar ingen roll när det kommer till entreprenörskap!

Krångla inte till det i onödan

Ett värdefullt tips från entreprenören Mikael Pawlo, som bland annat varit med och grundat Mr Green online casino och egenanställningsbolaget Red Flag, samt investerat i bland annat Football Addict och dejtingtjänsten Happy Pancake.

En vanlig missuppfattning bland många nya entreprenörer är nämligen att man måste komma på något nytt och innovativt som aldrig gjorts tidigare för att bli framgångsrik. Och visst, några av världens främsta entreprenörer har skapat produkter som vänt upp och ned på en hel bransch – exempelvis när Steve Jobs tog fram iPhone.

Men den övervägande majoriteten av lyckades affärsidéer är inte nya innovationer, utan snarare förbättringar av en redan existerande produkt. Det finns otaliga exempel på detta i alla möjliga branscher – alltifrån teknik och marknadsföring till snabbmatskedjor och klädmärken.

Om du är ny entreprenör är det alltså ofta enklare att börja med att förbättra en produkt som redan finns istället för att försöka komma på något helt nytt.

Du måste våga ta risker

Bill Gates har en gång sagt ”För att nå stor framgång måste du våga ta stora risker”.

Troligtvis håller de flesta framgångsrika entreprenörer med.

För att verkligen lyckas som entreprenör krävs det att du vågar utsätta dig själv för risker. Detta betyder inte att du ska bränna alla dina sparpengar och ta lån på hundratusentals kronor.

Det kan handla om att våga säga upp sig från jobbet för att starta eget, eller sätta av en budget som startkapital för att dra igång ett aktiebolag.

Några exempel på entreprenörer som tagit stora risker och lyckats:

Bill Gates hoppade av collage för att starta Microsoft.

Sylvester Stallone hade en gravid fru och inte tillräckligt med pengar för att betala hyran när han skrev Rocky. Han blev erbjuden stora summor pengar från filmbolag som ville köpa manuset, men tackade nej eftersom han inte fick spela huvudrollen. Tillslut nappade ett filmbolag för ett betydligt lägre belopp – ett beslut som senare gjorde Stallone till mångmiljonär eftersom filmen gjorde succé.

Efter att Elon Musk varit med och startat PayPal förväntades han att dra igång någon nytt liknande online-företag. Men Musk hade andra ambitioner. Istället för att gå den enkla vägen gav Musk sig in i något helt nytt och startade både SpaceX och Tesla. Många fnös åt Musks satsningar till en början och vid ett tillfälle var bägge bolagen på väg att gå i konkurs. Men Musk lyckades vända trenden och idag är både SpaceX och Tesla världskända storföretag.