Folk_som_springer_bild

Känner du någon som löptränar? Fråga honom varför han joggar ett par gånger i veckan. Jag garanterar att svaret blir ”det känns skönt” eller ”jag mår bra av det”. Att det inledningsvis är en plåga att ge sig ut i löpspåret och börja springa i motvind tills det känns som att lungorna ska kollapsa.

Men efter att ha konditionstränat ett tag så känns det faktiskt bra, ja, nästan nödvändigt för att kunna leva ett bra liv. Det är varken påhitt eller placebo, det är bevisat att löpträning har positiva effekter både fysiskt och psykologiskt.

Här är tre anledningar till varför du bör snöra på dig joggingskorna, bege dig ut i skogen och springa ett par kilometer:

Anledning 1: Endorfiner

Det är ett välkänt faktum att fysisk aktivitet förbättrar ditt välmående. Varför? Endorfiner är svaret. Endorfiner är vad man brukar kalla för ”kroppens drog”, då de gör en människa mer energisk, mer vaken och, framförallt, gladare. Endorfiner kan ”kicka in” både under träningen och efter den. När fysiskt aktiva säger att det blir som en drog, att de är beroende av att träna – då syftar de på utsöndringen av endorfiner.

Det är också en anledning till varför man brukar rekommendera ledsna människor att gymträna eller löpträna.

Anledning 2: Gå ner i vikt

Sverige har börjat bli till ett litet USA. Vi brukade vara en välmående nation, men på senare år så har midjemåtten blivit allt större. Modern tids bekvämligheter och ohälsosamma syn på kost har resulterat i överviktsrelaterade sjukdomar.

Med fetma som motståndare så är konditionsträning ett av våra bästa redskap för att reducera midjemåttet. Man bränner kalorier, förbättrar matsmältningen och tränar hjärta och muskler – det är en utmärkt träningstyp för överviktiga!

Anledning 3: Ett starkare hjärta


Som vi skriver i vår stora guide till konditionsträning, så tränar du ditt hjärta när du löptränar. Det ökar syreupptagningen, stärker flera vitala muskler i din kropp och du reducerar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Slutligen så finns det givetvis ett tiotal fler anledningar till att börja jogga. Flera studier visar på att man sover bättre, lever längre och stärker skelettet – men det får vi djupdyka i någon annan dag.