Smalare_midja_deffmat_bild

Vad innebär det att deffa?

Deffa, motsatsen till att bulka. Du ligger på ett kaloriunderskott för att gå ned i vikt. Detta innebär allt som oftast att man fortsätter bygga muskler på gymmet, samtidigt som man äter vad man i folkmun kallar för deffmat.
herrar_som_deffar

Vad är deffmat?

Det har olika betydelser från person till person, men vanligtvis beskrivs proteinrik mat som deffmat. Kosten innefattar en mindre del fett och kolhydrater för att hålla nere antalet kalorier. Huvudsakligen vill man äta mycket protein för att mata musklerna. Att deffa innebär att man går ner i vikt, vilket resulterar i att man riskerar att förlora muskelmassa. Protein är muskelns byggsten, så att äta mycket protein kan ligga i ditt intresse. Deffmat är kalorisnål mat.

Gör av med mer energi än du tar in

Matematiken är simpel, än dock avancerad om man bestämmer sig för att gå till djupet av det hela. Enkelt uttryckt så går du ner i vikt om du gör av med mer energi (kalorier) än du tar in varje dag. Därmed inte sagt att näringsinnehåll, aktivitet, metabolism och typ av kalori inte spelar roll om du vill gå ned i vikt eller bränna fett snabbt. Därför kan det vara bra att skriva ned vad du har och ska äta, i form av ett matschema.

Kalorisnål mat

Om du väljer att äta kalorisnål mat så betyder det inte att du ska utesluta fett och kolhydrater, dessa näringsämnen fyller fortfarande en livsviktig funktion både när det kommer till din överlevnad och att bygga muskler.  Vanligt förekommande råvaror är ägg, tonfisk, kyckling, broccoli och kvarg. Inte helt oväntat så brukar man även dricka proteinpulver.

Du kan äta vad som helst och fortfarande deffa

…Och dessutom få en smal midja, bygga muskler, bli mer definierad/tonad, bränna fett snabbt – eller vad du nu är ute efter. Formeln är kalorier ut och kalorier in. Vilket betyder att du kan äta glass, pizza och chips även om du deffar. Men eftersom dessa råvaror ofta har ett högt kalorivärde så bör du inte äta allt för mycket, såvida du inte är ute efter att förstöra dina resultat. Då är det bara att trycka i dig för fulla muggar!

Rätt träning

För att uppnå resultat räcker det inte med att enbart äta proteinrik mat. Att röra på sig, oavsett bulk eller deff, är viktigt! För att bränna kalorier och fett så är promenader, konditionsträning och styrketräning att rekommendera. Att springa, gå eller jogga är väldigt effektivt för att bränna fett snabbt och är en förutsättning för att du ska lyckas när du bestämt dig för att deffa.

Det är inte raketforskning

Många människor Googlar i evigheter och frågar alla möjliga och omöjliga människor om hur de ska deffa. Att göra efterforskningar är såklart bra, men konceptet att deffa är inte en speciellt avancerad idé. Ät mindre energi än du gör av med, samtidigt som du rör på kroppen för att bränna kalorier. Simpelt i teorin, svårare i praktiken. Oftast är disciplinen problemet och inte kunskapen.
bra_bild_på_träning

Förutsättningar för en lyckas deffa:

– Räkna ut hur mycket kalorier du behöver varje dag för att fungera.
– Baserat på ovanstående, räkna ut hur många kalorier du kan äta per dag för att gå ned i vikt. Det kan underlätta att göra ett matschema, det är alltid enklare att få en överblick i text än en massa löst sammansatta idéer i huvudet.
– Vill du bygga muskler eller få synliga magrutor så måste du fortsätta aktivera dina muskler (läs: träna).
Ät nyttigt och proteinrik mat. Grönsaker, frukt, kyckling och potatis är bra deffmat med mycket näring och få kalorier.
– Det är ingen nödvändighet, men att köpa ett billigt proteinpulver är ett bra sätt att komplettera din kosthållning med lite extra-protein.
– Ligg på ett kaloriunderskott.
– Sikta på att äta 2 gram protein per kilo kroppsvikt varje dag.

Att svälta sig är inte att deffa

Gå inte till överdrift när du deffar. Att äta 1000 kalorier per dag är inte hälsosamt, oavsett om du är man eller kvinna.  Du kan få en smal midja och/eller magrutor utan att halvt ta död på dig själv. Det ska inte vara en hälsorisk att deffa. Du behöver fortfarande mineraler, vitaminer, kolhydrater och fett. Det är inte bara proteinet som hjälper dig att bygga muskler, även om det är grundverktyget i bygget.

Billigt kosttillskott

Protein är vanligt i kombination med deffmat. BCAA och PWO är även det gångbart. Det finns flera olika metoder, redskap och kosttillskott för att lyckas med din viktnedgång. Vanligtvis använder man sig av ett billigt kosttillskott som protein, men BCAA, PWO och måltidsersättare är heller inte helt ovanliga. Måltidsersättare ska man däremot vara försiktig med – använd det inte för ofta.

Men du bör ha vettig mat som grund och kosttillskott är, som vi alltid säger, enbart ett tillskott. Ät kalorisnål mat, träna och drick din proteinshake – så är halva matchen vunnen! 😉

Skillnad mellan att deffa och att banta

Vi är inget fan av bantning, utan ser det som ett sätt att förstöra kroppen. Ofta handlar det om att svälta sig så till den grad att det påverkar ens fysiska och mentala hälsa. De senaste 30-åren så har man kommersialiserat väldigt många bantningsmetoder som är direkt skadliga.

När man deffar så gör man sitt bästa för att behålla muskelmassa. Även om det finns folk som tar sin deff till ohälsosamma höjder, så är det inte lika vanligt som med bantning.

När man bantar så är målet allt som oftast bara att gå ner i vikt, och då är det enkelt att bara svälta sig själv – utan att vara medveten om konsekvenserna. Man reflekterar inte kring förlorade muskler, påsar under ögonen, dålig hy och tappat hår – utan huvudfokuset ligger på att gå ned så mycket som möjligt i vikt. Givetvis finns det bantningsmetoder som inte är så extrema som vi beskriver dem nu, men de är sällan lika effektiva och hälsosamma som en väl utförd deffning.


Skulle du ha några frågor gällande att deffa så är du mer än välkommen att höra av dig direkt till oss här på Aktad.se. Du får jättegärna sprida våra artiklar och vår hemsida via sociala medier, så att även dina vänner och bekanta kan ta del av informationen. Det finns säkert fler som undrar vad deffa är för någonting och varför kalorisnål mat är att föredra.

/Aktad.se