För att vara i ett bra fysiskt skick så är det nödvändigt att man uppfyller ett visst antal kriterier. Att äta rätt är en av dem. För att kroppen ska kunna producera blodceller, återhämta muskler och hålla immunförsvaret i topptrim så behöver du ha en varierad och balanserad kost.

Så vad är en bra kosthållning för att leva ett välmående liv? Vad ska man äta och hur ska man äta?

Här är ett par tips och steg för ett hälsosammare liv.

Variation och balans

Man pratar ofta om variation och balans när man pratar om hälsosamma dieter och matvanor. Det är A och O, så att säga.

Varje dag behöver vi ett visst antal vitaminer, mineraler, proteiner, kolhydrater och fetter för att kunna leva hälsosamt. Notera då att ”vitaminer” innefattar en mängd olika vitaminer och likaså mineraler. Vardera benämning innefattar ett stort antal undergrupper som alla har olika arbetsområden i kroppen.

Medan Vitamin K är bra för skelettet, så assisterar Vitamin E kroppen med att producera blodceller. B3-vitaminen är viktig för kroppens metabolism och vitamin B6 har egenskaper som stärker hjärnfunktionen. Ja, listan kan göras lång.

Det är så mycket vi behöver och det är omöjligt för en råvara att innehålla allt. Därför är det viktigt att variera sig, så att man får i sig tillräckligt av varje näringsämne som kroppen behöver. Om du äter samma mat dag ut och dag in så löper du risk att få näringsbrist – som i sin tur kan leda till hälsokomplikationer. Om du letar efter bra recept så kan jag rekommendera att läsa på Tasteline.

Det är därför inte bara viktigt att äta hälsosamma råvaror varje dag, det är också vitalt att variera sig. Ombyte förnöjer!

Hälsosam mat

Hälsosam mat är en ganska bred term, som dessutom är relativt individuell. Om du är laktosintolerant så kan yoghurt knappast räknas som hälsosamt för dig – även om det är det för andra. Många yoghurtar har idag en väldigt rik bakteriekultur som är bra för magen. Men om man bortser från den enskilda individen och enbart tittar på olika råvarors innehåll – så finns det livsmedel som sticker ut då de är rika på en viss vitamin eller mineral.

Här är några förslag på bra livsmedel

Fet fisk – Innehåller mycket goda fetter, så som Omega-3.

Äpple – Högt fibervärde men innehåller även många antioxidanter.

Banan – En av världens bästa källor till kalium.

Blåbär – En otroligt bra källa till antioxidanter

Ägg – En av de nyttigaste råvarorna vi kan äta. Mycket bra fetter.

Kycklingbröst – Lite fett och få kalorier, men ett högt värde av protein.

Chiafrön – 28 gram innehåller hela 11 gram fiber. Innehåller även mycket magnesium.

Broccoli – Innehåller mycket vitamin K och C. En standard i många kök.

Morot – Består av mycket fiber och vitamin K. Innehåller även många antioxidanter.

Brunt ris –  En bas i många måltider. Brunt ris är relativt ovanligt i Sverige, oftast äter vi vitt ris. Men brunt ris innehåller en del fiber, vitamin B1 och magnesium. Kan vara bra att variera med vitt ris.

Linser – En av de bästa källorna till växtbaserat protein. Linser har dessutom ett högt fibervärde.

Mejeriprodukter – För de som kan hantera laktos, så går det att hitta många bra ämnen i mjölk, ost och yoghurt. Oftast innehåller de mycket protein och nyttiga fetter.

Mörk choklad – Sprängfylld med fiber och magnesium. En bra källa till antioxidanter.

Om du vill laga någonting innehållande ovanstående råvaror så har den här sidan en hel del bra middagstips.

Överdriv inte matkonsumtionen

Många människor tror att bara för att det är nyttigt och kalorisnålt så kan man äta hur mycket som helst. Men att överäta är aldrig bra och kan leda till hälsoproblem, även om det är nyttig mat du äter.

Morötter är extremt nyttigt, men för mycket morötter kan resultera i magont och kan till och med förändra färgen på din hy. Temporärt. Bara för att en vitamin eller mineral är bra för dig, så kan det få en motsatt effekt om du konsumerar för mycket.

Var därför försiktigt med vad du äter, hur du äter och när du äter. Ät bra mat på fasta tider i en normal hastighet och kvantitet. Först då kan du förvänta dig positiva hälsoeffekter.