Billigt_kosttillskott_bild

Vill du bygga muskler snabbt och öka i muskelmassa? Då är kreatin är ett ypperligt medel för att nå dina mål. Det bästa kreatinet kommer från djurriket, men samtidigt går det att komplettera din kost med kosttillskott. Kreatin är dessutom ett billigt kosttillskott. Till skillnad från vad folk tror, så är viktuppgång med kreatin en möjlighet och inte en nödvändighet.

Innan du läser vidare så vill jag poängtera följande: kreatin är helt lagligt. Kreatin är ofarligt. Kreatin används för att effektivisera din träning. Det är troligtvis det kosttillskott som används mest inom träningsindustrin, av den simpla anledningen att det fungerar. Idrottsutövare världen över använder kreatin för att maximera resultatet av sina träning, både proffs och amatörer. Vare sig du löptränar, styrketränar eller tränar höjdhopp – så är kreatin ett bra kosttillskott för att uppnå optimerade resultat.

Vad är Kreatin?

Kreatin är ett naturligt ämne som du finner i både kött och fisk. Som måttstock brukar man säga att det finns 5 gram kreatin per kilo kött. Vid en normal kosthållning så får vi i oss drygt 2 gram kreatin per dag. Kroppen syntetiserar själv cirka två gram kreatin om dagen.

Kreatin som du köper i pulverform kommer inte från djur, utan är helt och hållet skapat genom kemiska reaktioner. Vegetarianer kan med andra ord köpa Kreatinpulver utan problem. I jämförelse med andra produkter så är kreatin ett billigt kosttillskott och är att rekommendera för alla fysiskt aktiva, men framförallt för de som sällan äter kött och fisk.

Vad gör Kreatin i din kropp?

Större delen av kreatinet finner du i skelettmuskulaturen, men även i hjärtats muskler. Det är där som kreatinet omvandlas till kreatinpyrovat som sedermera blir till energi som kan användas vid större belastning av din kropp. Av den anledningen använder träningsmedvetna människor det här tillskottet för att öka i muskelmassa, då det ger dig mer styrka och energi för att orka lyfta tyngre saker. Kreatin används däremot inte bara för styrketräning, utan fyller en minst lika viktig funktion vid löpning och annan ansträngande aktivitet. Allt som innefattar muskelaktivitet finner nytta i kreatin.

Vill du bygga muskler snabbt?

I så fall är kreatin ett väldigt bra medel för att nå resultat. Det är bevisat att kreatin får dig att öka i muskelmassa, både vad gäller i styrketest och visuellt. När du intar kemiskt kreatin (se: kosttillskott) så omvandlas ämnat till kreatinfosfat i din kropp. Vad detta gör är att det ger dig extra energi som gör det möjligt att lyfta tyngre och träna hårdare än du tidigare kunnat göra. Denna ökade explosivitet i musklerna innebär att du kan träna hårdare och effektivare än tidigare, vilket gör det enklare för dig att nå dina resultat. Om ditt mål är att bygga muskler och öka muskelmassa så är kreatin din bäste vän.

Vad som också händer är att vätska (vatten) samlas i muskeln, vilket gör att den ser fylligare och större ut. Kreatin är därför nästintill standard bland idrottsutövare nuförtiden av tre anledningar. Det hjälper dig att prestera bättre i din träning och idrottsutövning då det hjälper dig att bygga muskler. Det får dina muskler att se större ut och sist, men inte minst, det är ett billigt kosttillskott även när du köper det bästa kreatinet på marknaden.

Rekommenderad dos av kreatin

Tänk på att inte överdosera kreatin, då det kan leda till en överbelastning på njurarna. En rekommenderad dos av kreatin per dag är 4 till 5 gram, inte mer än så. Det är en vanlig uppfattning att ”mer ger bättre resultat”, men någon sådan bevisning i form av studier existerar inte. Snarare så innebär en högre dos att du sätter ett högre tryck på njurarna och som följd kan få problem med dessa. Kroppen kan endast uppta en viss mängd kreatin per dag, så även om kreatin är billigt så är det bortkastat med pengar om du ändå kommer att kissa ut överkonsumtionen.

Hur bör man ta sitt kreatin?

I pulverform så bör du blanda ut pulvret i ett glas vatten. För att pulvret ska kunna tas upp av kroppen så behöver det vara utblandat med vätska. Vissa menar på att kreatin upptas lättare med hjälp av socker, så det är inte helt ovanligt att man blandar ut kreatinet med äppelsaft.

Det är även vanligt att man blandar sin dos i antingen varmt eller ljummet vatten, då pulvret löser sig bättre på så vis än i kallt vatten. Av den anledningen blandar jag aldrig mitt kreatin i kallvatten, utan häller hellre i ljummet kranvatten. Såvida jag inte sveper kreatinet i ett glas apelsinjuice.

Bästa kreatinet

Vi vill givetvis ha det bästa av det bästa, men faktum är att det bästa kreatinet allt som oftast är standardkreatinet som du hittar hos din kosttillskottsbutik. Vanligtvis innehåller de olika butikernas kreatin exakt samma formel – men det är att rekommendera att köpa kreatin från certifierade och pålitliga butiker, så som svensktkosttillskott.se. Det finns produkter på marknaden där de blandar ut kosttillskottet med andra preparat för att ge fler fördelar, så det gäller att vara noga med var man köper sitt kreatin. Köp det hellre från en känd träningsbutik och inte från bakluckan på en rostig Saab 900.

Klicka på bilden för aktuellt pris.
Core_creatine_pro_bild

Hur lång tid tar det att se resultat?

I regel brukar det ta två veckor innan du märker någon skillnad, förutsatt att du har genomgått en ”uppladdningsfas”. Vissa menar på att utan uppladdningsfasen så kan det tar tre veckor innan du ser skillnader i muskelvolym och prestation. Det råder däremot delade meningar kring om uppladdningsfasen verkligen är nödvändig. Oavsett vad du väljer, så kommer kreatinet för eller senare att påverka dig och förhoppningsvis hjälpa dig att bygga muskler, så länge du sköter allt annat i livet på ett korrekt sätt. För egen del så sökte jag viktökning tidigare och detta kunde jag se, med hjälp av kreatinet, redan efter två veckor. Notera då att jag även åt en kost som innebar att jag gick upp i vikt.

Uppladdningsfas

Den allmänna rekommendationen bland vissa människor inom träningsindustrin är att man inleder sin kreatinkur med fem gram kreatin fyra gånger per dag under en veckas tid. Syftet är då att man fyller musklerna snabbt med kreatin och när musklerna väl är fyllda med kreatin så övergår du till en normal dosering, det vill säga fem gram per dag.

Uppladdningsfasen är en form av stress jämte kroppen, då man vill uppnå resultat så snabbt som möjligt. Vi på Aktad använder oss inte av detta av den simpla anledningen att vi anser att man inte ska ”övergöra” saker bara för att få ett snabbare resultat. Vi har inga studier i vår rygg för att ge tyngd i vår åsikt, men vi är av åsikten att man ska ta saker som dessa med lugn och ro. Istället för att sätta ett hårdare tryck på våra njurar, så väntar vi hellre en vecka eller två längre innan vi ser resultat. Vi ser inte värdet i att riskera hälsan för att få en veckas snabbare resultat.

Gå upp i vikt/Viktuppgång

Det stämmer att man ofta går upp i vikt vid användning av kreatin. Muskler väger och eftersom kreatin gör att du kommer att bygga muskler och öka muskelmassa, så kommer du troligtvis även att gå upp i vikt. Dina muskler binder vatten till sig, så du kommer att se större ut och därmed göra en viktuppgång, oftast i form av vätska. Om du vill gå ner i vikt eller önskar bibehålla din nuvarande vikt så ska du däremot inte skrämmas. Om du konditionstränar och/eller håller en sund kosthållning så kommer du givetvis inte att svälla upp.

Fördelar med kreatin:

– Du kan öka muskelmassa
– Förbättrad återhämtning efter fysisk aktivitet
– Det bästa kreatinet är i princip ett standardkreatin, vilket har gjort att priserna pressats ned och resulterat i ett väldigt billigt kosttillskott.
– Du kan bygga muskler snabbt
– Det fyller ut dina muskler och du kan se större ut
– Det är en prestationshöjare med få lagliga produkter som håller samma standard i jämförelse
– Du kan gå upp i vikt, om så önskar. Viktuppgång är däremot inte ett absolut faktum.
– Ökad uthållighet vid repetitiva övningar

Nackdelar med kreatin:

Förutsatt att du doserar rätt, så löper du inga större hälsorisker när du intar kreatin. En av de vanligare bieffekterna är magproblem. Detta kan däremot förebyggas genom att dricka mindre mängder kreatin utspritt över dagen. Istället för att dricka 2,5 gram kreatin två gånger om dagen, så kan du istället dividera intaget än mer och ta fem glas per dag. Så länge du kommer upp till 4-5 gram per dag så är det inga problem att sprida ut intaget över dygnets alla timmar.

En biverkning kan vara illamående, kräkningar och/eller diarré. Värt att notera att det är förhållandevis få människor som reagerar på det sättet och gör man det, så har man helt enkelt intagit för mycket kreatin antingen per tillfälle eller dygn. Har du njurproblem sedan tidigare så rekommenderar jag dig att inte använda kreatin, då det kan sätta press på njurfunktionen.

Viktuppgång kan inträffa om du slarvar med kosten, precis som med allt annat. Eftersom musklerna binder vatten till sig, så kan du löpa viss risk att se ”pluffsig” ut om du samtidigt har en kosthållning som innebär att du lägger på dig fett och går upp i vikt.

Det rapporteras att 20-30% av alla människor inte får några fördelar av att använda kreatin, vilket såklart får ses som en nackdel för dessa.

Klicka på bilden för aktuellt pris.
Bästa_kreatinet_på_marknaden_bild

Lyssna på din kropp!

Har du njurproblem sedan tidigare så bör du inte använda kreatin överhuvudtaget. Om du får fysiologiska problem eller reaktioner av att använda kreatin så bör du antingen få rådgivning av en läkare, sluta använda kreatin eller ändra dosen. Viktigt är: lyssna på din kropps signaler! Jag förstår att du önskar bygga muskler snabbt och att kreatin är ett billigt kosttillskott som är ekonomiskt gångbart – men dessa faktorer gör det inte värt att riskera sin hälsa, om du har problem sedan tidigare eller noterar negativa effekter på din hälsa.

Hur länge bör jag ta kreatin?

Empiriska studier visar på att effekten av kreatin kan sjunka efter 2-3 månader. Det är därför vanligt att man intar kreatin i cykler. Vanligtvis brukar man inta kreatin under två eller tre månader, för att sedan sluta och låta kroppen återgå till sitt ”normala tillstånd” under 4-5 veckor. För att sedan börja använda kosttillskottet igen under tre månaders tid. När du slutar använda kreatin så tar det ungefär en månad för kroppen att vänja sig och vattnet du samlat på dig i musklerna försvinner sakta men säkert. Om ditt mål var att gå upp i vikt med hjälp av kreatin så går det däremot inte helt förlorat. Om du gick upp fem kilo, så får du nog räkna med att hälften av din viktuppgång försvinner när väl du slutar använda kreatinet.

Är kreatin olagligt?

Nej. Det är väldigt vanligt bland elitidrottare att använda kreatin. Eftersom det höjer prestationsnivån och ökar uthålligheten så är det ett väldigt effektivt sätt att få resultat. I Sverige och Europa är det inga som helst problem att köpa, sälja eller använda sig av kreatin. Det är fullt accepterat och inom lagens ramar.

Sammanfattning

Önskar du öka muskelmassa, gå upp i vikt och/eller vill bygga muskler snabbt? Letar du efter ett preparat som är värt pengarna och som samtidigt inte lämnar dig tom i plånboken? I så fall är kreatin perfekt för dig. Det är ett billigt kosttillskott som hjälper dig med allt av det ovanstående. Förutsatt att du hör till den grupp människor som svarar positivt på kreatin och ser resultat, vilket det statistiskt sett är högst troligt att du är.

Det bästa kreatinet är billigt, till skillnad från andra kategorier inom kosttillskott där den bästa varan kan kosta skjortan. Det är nästintill standard för elitidrottare och gymutövare att använda sig av kreatin, vilket inte gör det mindre legitimt. Snarare tvärtom. Vill du prestera bättre och bygga muskler så bör kreatin gå före både proteindrinken och BCAA, förutsatt att du lever en annars hälsosam livsstil.

Klicka på bilden för aktuellt pris.
Bra_kreatinpulver
För att kreatin ska fungera för dig så är det givet att du måste sköta resterande faktorer i din livsstil för att nå resultat. För att uppnå maximal effekt av kosttillskott så måste du träna rätt, sova bra och äta rätt. Man är inte starkare än den svagaste länken i kedjan. Kreatin är heller inte en ersättare av någonting, utan det är precis som det låter – ett tillskott till en annars proper kost. Även om det kan vara att rekommendera för veganer att inta preparatet för att få det de går miste om när de utesluter köttprodukter.

Vidare vill jag poängtera att du måste lyssna på din kropp. Om du får magproblem, ont i njurarna, huvudet eller någon annanstans så måste du vidtaga nödvändiga åtgärder för att leva ett hälsosamt liv. Upplever du något form av obehag så ska du antingen kontakta läkare, sluta ta kreatin eller förändra din dosering. Då med förutsättningen att det är kreatinet som ger dig dessa negativa effekter.

En riktlinje kan även vara att inleda din ”kur” med för lite kreatin än för mycket. Om du aldrig tidigare har använt det här kosttillskottet så kan det vara lämpligt att börja smått, istället för att gå ”all in” och riskera problem med magen eller njurarna. Så till en början rekommenderar jag dig att strunta i den så kallade uppladdningsfasen och istället börja med en mindre dos. Fördelaktigt vore fyra gram om dagen.

Om du skulle ha några frågor gällande kreatin och dess påverkan på kroppen, så är du givetvis alltid välkommen att höra av dig till oss. Vill du hjälpa till att utbilda andra inom ämnet och sprida kunskap – så är det helt ok att dela den här sidan på sociala medier. Det är alltid viktigt för folk att veta vad de stoppar i sig, hur det påverkar kroppen och vilka för- och nackdelar det kan ha.

/Aktad.se