Bild_billigt_proteinpulver

Protein är till för att bygga muskler och protein kosttillskott bör ses som ett tillägg till en annars sund kosthållning. Det finns gott om proteinrik mat för att förse våra behov, men ibland behöver man komplettera sitt intag med hjälp av exempelvis hampaprotein, sojaprotein eller annat billigt proteinpulver. Här nedan har vi sammanställt en lista över de vanligaste proteintyperna som säljs i form av kosttillskott.

Biffprotein

Ett laktosfritt val av protein baserat på nötkött.  Ett perfekt val för den som är laktosintolerant eller känslig för laktos. Animaliskt protein har i regel en hög koncentration av aminosyror och kreatin. Som du säkert har läst i vårt inlägg om Kreatin, så är det ett ypperligt supplement för aktiva människor då det hjälper oss att bygga muskler på ett väldigt effektivt sätt.

Biffprotein har en låg halt av fett och kolhydrater, vilket gör det till ett bra val för den som endast ute efter proteinet och inte direkt har några ambitioner att gå upp i vikt. Det finns däremot kritik riktad mot biffprotein där man menar på att proteiner är utvunnet ur brosk och senor från kreaturet, istället för musklerna. Dessa kritiker brukar istället hänvisa till äggprotein och vassleprotein som ett bättre val. Äter du proteinrik mat redan och söker någonting i addition, som är laktosfritt, så står sig biffprotein väl.

Billigt_protein

Hampaprotein

Hampaprotein är ett naturligt och växtbaserat protein. Det är baserat på frön från hampaplantan. Den här typen av protein passar sig utmärkt för vegetarianer, veganer, laktosintoleranta eller aktiva människor som helt enkelt önskar använda något så naturligt som möjligt. Om du vill bygga muskler och gärna vill använda dig av protein sprunget ur växtriket, så är hampaprotein det bästa kosttillskottet.

Hampafrön innehåller alla 9 aminosyror som människor behöver få i sig för att fungera och av den anledningen räknas hampaprotein som ett fullvärdigt protein. Det är även helt fritt från laktos och animalier. Det är också, allt som oftast, ett billigt protein.

Laktosfritt_protein

Havreprotein

Precis som namnet indikerar så är den här typen av protein gjord på havre. Framförallt är det byggt på två livsviktiga aminosyror som är vitala verktyg för att bygga muskler, nämligen leucin och lysin. Precis som hampaprotein så lämpar sig havreprotein perfekt för veganer, laktosintoleranta eller bara folk som önskar få i sig så naturliga protein som möjligt. Havreprotein kan innehålla gluten, så är du celiak så bör du inte välja det här proteinet. Däremot är det laktosfritt!

Ett_bra_val_av_protein

Kasein

Kasein är ett mjölkbaserat protein som upptas sakta av kroppen. Det är med andra ord utmärkt att använda precis innan läggdags, så att du får ett stadigt proteinintag under tiden du sover. Proteinrik mat på dagen och kasein innan läggdags. Det här är nog det bästa kosttillskottet när det kommer till ett långsamt proteinupptag när du inte är vaken. Kasein är en komplett proteinkälla som även innehåller fosfor och kalcium.

Den här typen av protein är att rekommendera för den som är orolig över, eller vill förbättra, sin återhämtning under natten.

Kosttillskott_kaseinprotein

Risprotein

Risprotein är, i likhet med hampaprotein, ett bra alternativt för folk som är laktosintoleranta och veganer. Risprotein är även rik på mineraler och vitaminer. Det är även ett ypperligt val för den som har en lite känsligare mage. Vissa människor kan reagera negativt på många proteintyper, men risprotein hör till den grupp av proteintyper som är vänlig för magen.

Om du använder risprotein som supplement till en annars sund kosthållning med proteinrik mat – så gör du definitivt din mage och muskulatur en tjänst. Risprotein rekommenderas starkt av oss på Aktad.se.

Bra_alternativ_av_proteinkälla

Sojaprotein

Det pågår debatter kring sojaprotein, huruvida det har positiva eller negativa östrogena effekter. Vissa menar på att det anti-östrogena effekter, medan många andra menar på att soja ökar östrogenet i kroppen – vilket inte är vad en manlig tyngdlyftare vill, uppenbarligen. Vi ska inte gå in i den debatten, men det är värt att veta att sojaprotein är ett högst kontroversiellt ämne. Likväl bör du veta att sojaindustrin är enorm, vilket gör det ännu svårare att veta vilken av alla dessa studier man kan lita på.

Faktum är att sojaprotein är ett vegetabiliskt protein som är relativt snabbt upptaget av kroppen. Det fyller alltså inte samma funktion som kasein, som upptas mer långsamt. Vill du bygga muskler så är det rekommenderat att ta sojaprotein direkt efter- eller före träning. Vad som utmärker sojaprotein är att det är ett väldigt billigt kosttillskott.

Billigt_sojaprotein

Trefas protein

Trefas protein är en blandning av ägg, vassle och kasein-protein – därav namnet trefas. Poängen är att man då tar med sig alla de positiva egenskaperna av de tre proteintyperna och lägger in det i en och samma produkt. Man blandar långsamt protein med snabbt protein, vilket resulterar i att du kan få mycket protein i dig under en lång tid. Ett bra sätt att bygga muskler och enligt många är det det bästa kosttillskottet på marknaden idag. Kombinera trefas protein med proteinrik mat så har du definitivt optimerat dina förutsättningar att bygga muskler, i alla fall när det gäller kosten.

Kosttillskott_bild

Vassleprotein

Troligtvis den vanligaste proteinprodukten för tillfället. Det är ett snabbupptaget protein som oftast har en proteinhalt på 80%. Vassleprotein innehar ett större antal grenade aminosyror än sina konkurrenter och det är dessa aminosyror som även återfinns i det populära BCAA. Vassleprotein stimulerar proteinsyntesen på ett sätt som, oss veterligen, inte många andra proteintillskott kan. Den här typen är populär av en anledning och det är dessutom ett billigt proteinpulver. Det bästa kosttillskottet enligt många och en bra stöttepelare för att bygga muskler.

Kosttillskott_vassle

Äggprotein

Ägg är populärt att äta bland människor som lever ett aktivt liv. Inte så konstigt då ägg är sprängfyllda med protein av hög kvalité och innehåller andra viktiga och livsnödvändiga ämnen, så som grenade aminosyror. Vill du inte få i dig mjölk- eller vassleprotein så är äggprotein ett värdigt alternativ. Om valet står mellan hampaprotein, sojaprotein och äggprotein så faller i alla fall vår röst på äggprotein.

Kosttillskott_äggprotein

Ärtprotein

Precis som många av de andra alternativen vi har listat här, så passar sig ärtprotein bra för människor som vill undvika mjölk- och köttprodukter. Det är ett billigt proteinpulver som ger mycket för pengarna. Ärtprotein marknadsförs ofta som ekologiskt och glutenfritt, även om inte alla är ekologiska eller glutenfria så skulle vi säga att majoriteten ändå passar in på den profilen. Vill du bygga muskler så är ärtprotein inget dåligt alternativ.

Kosttillskott_ärtprotein


Kort om protein

Kroppens byggstenar

Protein är vad vi brukar kalla för kroppens byggstenar. Det är en absolut nödvändighet för att du ska kunna bygga muskler och för din överlevnad. Bland annat används det för att bygga celler och för att skapa hormoner och enzymer. Livsmedelsverket rekommenderar att 10-20% av ditt dagliga kaloriintag bör bestå av protein. Detta innebär att man, i runda slängar, bör få i sig 50 till 60 gram protein per dag.

Proteinkällor

Majoriteten av vårt proteinintag kommer idag från kött, fisk, kyckling, ägg och mjölk. Nötter innehåller även väldigt mycket protein, vilket gör dem till ett bra val av tilltugg mellan måltider. Om inte för proteinet, så innehåller det även mycket bra fetter och kalorier.

9 essentiella aminosyror

Sammanlagt så finns det nio essentiella aminosyror som varje person bör få i sig via kost. I västvärlden är detta sällan ett problem då vi får i oss tillräckligt mycket protein genom vanlig kost, då vi ofta äter proteinrik mat. Om man inte får i sig tillräckligt med protein, med alla nio essentiella aminosyror – så är det troligtvis för att man äter en allt för ensidig kost. Det är därför bra att variera sina kostvanor.

Proteintillskott efter träning

Det är väldigt vanligt att elitidrottare såväl som amatörer använder sig av proteintillskott. I kombination med proteinrik mat så brukar folk köpa proteinpulver för att få tillräckligt med protein i sig för att kunna bygga muskler på ett effektivt och optimerat sätt. Dessa produkter är heller inte dyra utan det finns många varianter av billigt proteinpulver där ute.

Idén är att man direkt efter träning dricker en proteinshake för att musklerna snabbt ska återhämta sig och återuppbyggas. Man vill med andra ord bygga muskler, samtidigt som man vill förebygga skador av dessa. Tillskott av protein är en bra källa för att försäkra sig om att man inte lider brist av kroppens byggstenar.

Förskjut inte kolhydrater och fett

Ät inte bara protein. Om du har ett överskott på protein och ett underskott av kolhydrater och fett, så kommer kroppen att använda proteinet för energi – istället för muskeluppbyggnad och återhämtning. Vad än den moderna myten säger, så är fett och kolhydrater din vän, inte fiende.

Sammanfattning

Ja, det finns inte så mycket att sammanfatta, egentligen. All nödvändig information finns att läsa här ovan. Beroende på vad du söker, så finns det ett bra urval av proteintillskott på marknaden. Man vill gärna prata om det bästa kosttillskottet, men sådana svar är högst individuella. Är du vegan eller laktosintolerant så passar sig hampaprotein, men om du söker ett protein som du kan ta innan läggdags och som långsamt förser dig med protein över natten – ja, då är kasein ett perfekt val. I andra fall kan sojaprotein vara det ultimata.

Vi återkommer till det hela tiden, men det är för att det är en så pass viktig faktor i att bygga muskler och leva ett sunt liv: dessa proteiner vi har listat är endast till för att komplettera. Ät proteinrik mat samtidigt som du dricker något av ovanstående protein! Först då får du en maximal effekt och kan enklare bygga muskler. Protein är viktigt vare sig du vill gå ner i vikt eller öka i vikt.

Skulle du ha några frågor eller kommentarer så är du varmt välkommen att kontakta oss via mail. Du får även gärna dela artikeln på sociala medier.

/Aktad.se