Hälsa, träning och kost är ett riktigt hett ämne idag och det har blivit lite av en modefluga att gå på gym. Men många gör det i syfte att förbättra och utveckla sitt utseende, inte för att stärka kroppens funktioner och hållbarhet. Givetvis kommer det med på köpet till vis del oavsett vad du har för fokus men genom att fokusera på utseendet när man lägger upp sin träningsplan är det lätt att glömma bort och missa vissa kroppsdelar. Faz som driver guiden hälsporrerehab.se delar med sig av sitt perspektiv:

”Många glömmer bort att se helheten och då kan det bli riktigt fel. Kroppen är skapad för balans och faktum är att man väldigt lätt kan träna kroppen i obalans om man inte har koll på vad man gör.”

Fötterna är den kroppsdel som står ut med mest belastning. Dagligen får de bära vår kroppsvikt plus eventuella extrakilon i form av kläder och annat som vi bär runt på. Trots detta lägger vi fruktansvärt lite tid på att stärka och vårda våra fötter. Vissa vårdar sina fötter genom bad, massage och nagelvård vilket också är viktigt men de glömmer bort att stärka och träna sina fötter. För tänk efter, hur många gånger har du hört ”nu skall jag till gymmet och träna mina tår och fotvalv” eller ”idag har jag tränat fötter, händer och nacke”?

Obalans i foten kan leda till en följd av olika besvärliga problem. Det kan skapa spänningar och snedbelastningar i hela kroppen. Smärtan kan vandra upp i ben, höft, rygg och axlar. Det kan till och med ge dig kraftig och ihållande huvudvärk. Har du riktigt otur så kan du även få hälsporre som ofta beskrivs som ”helvetet på jorden” och kan ta flera år innan man blir av med smärtan.

Vikten av att ta hand om sin kropp och sina fötter är stor och borde tas på större allvar än vad det gör idag. Fötterna är kroppens grund och hela stommen vilar på den. Ta tillvara på kroppen och håll den stark!