Allt_om_BCAA

Du har läst om det på träningssidor, i bloggar och säkerligen hört folk prata om det på gymmet. Men vad är egentligen ”branched chain amino acids”, i folkmun kallat BCAA? Många pratar om det, men få tycks veta vad det faktiskt är och vad man använder det till. Jag har till och med hört folk kalla BCAA för en vitamin. Men så är givetvis inte fallet, BCAA är aminosyror.

Vad är BCAA och aminosyror?

BCAA är en förkortning av det engelska ”branched chain amino acids”. Aminosyror är byggstenen i protein och de hjälper även till en hel del med din ämnesomsättning. Grenade aminosyror, som i det här fallet kallas för BCAA, består av: leucin, icoleucin och valin. Kroppen kan inte själv producera dessa tre aminosyror, så vi förlitar oss på att vi får i oss dem via kosten.  Forskning visar på att BCAA har en mycket god effektiv på musklernas proteinsyntes och har således blivit ett populärt kosttillskott bland kroppsbyggare och andra idrottsutövare.

BCAA innehåller tre olika aminosyror med tre olika egenskaper och fördelar. Inte nog med att det hjälper musklerna att återhämta sig och att återbyggas och bli starkare – BCAA ger dig även mer energi. Av den anledningen kan du ibland se folk dricka BCAA-shakes mellan repsen på gymmet.

BCAA går att finna bland annat i rött kött, mjölkprodukter, kyckling och kalkon. Man beskriver dessa aminosyror som essentiella, då våra kroppar behöver dem för att fungera och verka.


Klicka här för att komma till ett gäng bra BCAA-kosttillskott som definitivt ger dig en energikick innan gymmet!


BCAA och träning

Med tanke på BCAA’s positiva effekter på muskler och återhämtning, så används det flitigt i sportsammanhang. Det har visat sig att dessa tre aminosyror ökar muskelreparationen (återhämtningen och uppbyggandet av muskeln), ökar ämnesomsättningen och hos vissa människor kan det dämpa hungern. Precis därför kan BCAA ha en funktion även när du vill gå ner i vikt.

Det råder delade meningar kring när man ska ta BCAA, om det är före, under eller efter träningspasset – jag själv föredrar att ta det tillsammans med min proteinshake. Vilket blir innan och efter att jag har tränat. Eftersom BCAA har en egenskap som hämmar muskelnedbrytningen, så är det inte helt ovanligt att folk använder det före, under och efter sina pass. Att hela tider förse kroppen med dessa tre essentiella aminosyror gör så att kroppen ständigt är i ett anaboliskt tillstånd, vilket är en bra förutsättning om du vill bygga muskler.
BCAA_med_arnold_bild

Är det ett bra kosttillskott?

Om du har en bra kosthållning där du får i dig tillräckligt med protein, kolhydrater, fett och vitaminer så är svaret: definitivt! BCAA är ett kosttillskott som bearbetas otroligt snabbt av matsmältningen och därmed skickas ut i blodet med rekordfart.

Prismässigt

Vill du, som mig, vara så effektiv som möjligt vad gäller tjockleken på plånboken och hur mycket produkt du får för pengarna – så är BCAA i topp tre. Protein, kreatin och BCAA är vad jag ser som ”mest för pengarna” och som ger mest utdelning. Så länge du köper bra saker, givetvis. Det går att argumentera för multivitamin också, men om majoriteten av alla kroppsbyggare tvingades välja tre kosttillskott att nyttja så är nog deras listor ganska snarlik min.

Med resultat i förhållande till pris så är kosttillskottet definitivt prisvärt. Man brukar säga att en dagsdos BCAA brukar kosta mellan 3 och 6 kronor, vilket är acceptabelt.

Vill du vara ekonomisk och försöker få in allt i en budget, så finns det en hel del pengar att spara när det kommer till kosttillskott. Många hälsokostbutiker har rabattkoder som man kan nyttja, både för att få fri frakt vid större ordrar och när vissa produkter har REA. Med tanke på konkurrensen mellan hälsobutikerna i Sverige så är det nästan ständigt kampanjer och erbjudanden.

En klok idé vore att beställa alla sina kosttillskott vid ett och samma tillfälle, samtidigt som man använder sig av eventuella rabattkoder som kan sänka priset och ge dig fri frakt. Istället för att göra flera olika separata (och impulsiva) köp så planerar du det hela istället. Med lite framförhållning och list kan man spara in ett par hundralappar.

Effekten på hormoner

Alla vet, förhoppningsvis, att vi behöver testosteron för att kunna bygga muskler. Det manliga könshormonet ligger till grunden för vår fysik och personlighet. BCAA har visat sig ha en positiv effekt på testosteron, tillväxthormon och insulin. Alla tre är en förutsättning  för muskeltillväxt och forskning visar på att BCAA har en positiv inverkan på dem alla.

Man vet också att om du använder BCAA innan träningspasset så är dina testosteronnivåer höga under flera timmar framåt. Hade du inte intagit kosttillskottet så hade ”peaken” inte varit lika lång. Man optimerar alltså energinivåerna och muskelåterhämtningen. Det här är anledningen till varför folk tar sina BCAA-drinkar vid olika tider. Det är alltså inte fel att ta dem innan, under eller efter träningspasset. Varje tid och tillfälle har sin fördel.
Shake_under_Träning_bild

Nackdelar med BCAA

De här tre aminosyrorna tömmer dig på B-vitamin. Vitaminet är vitalt för att BCAA ska kunna fungera i kroppen, så risken finns att du reducerar dina nivåer väldigt mycket och till sist har farligt lite kvar. Om du tar för mycket BCAA riskerar du att få brist på B-vitamin. Se därför till att få i dig tillräckligt med B-vitamin genom kosten.

En annan nackdel med BCAA är att vissa människor tror att man kan ersätta kosttillskott med mat. Det är ren och skär idioti och det fungerar inte så. Det kan resultera i näringsbrist och istället för stora muskler så får du en svag och sjuk kropp. BCAA är ett tillskott, inte en ersättning!

Sammanfattning

BCAA är ett bra redskap för att nå sina mål. Det är billigt, framförallt om du beställer det i bulk och med hjäl av rabattkoder. Det har bevisats att BCAA främjar muskeltillväxten. Det finns många positiva aspekter och fördelar med att ta BCAA, men det finns också nackdelar. Håll koll så att du får i dig tillräckligt med B-vitamin och se även till att du äter rejält med näringsrik mat.

Så länge du intar kosttillskottet på ett ansvarsfullt sätt och sköter kost, sömn och träning i övrigt – så bör det inte finnas några bekymmer och du har tagit ett stort steg till att optimera dina träningsförutsättningar.